-Tidnings recencioner-
Musikal i folkton (Växjö Konserthus)
25 november 2016
Musikalen Hemstannarna skrevs redan 1999 av Peter Elmberg och Anne Solveig. Genom åren har den utvecklats och under fjolåret fick den ett nytt liv. Berättelsen är på många sätt en slags kommentar till Mobergs utvandrarserie. Persongalleriet kommer liksom Mobergs utvandrare från Ljuders socken men i Hemstannarna ligger fokus på de som trots allt väljer att stanna kvar.
6 olika språk
Vid sitt besök i Växjö ger ensemblen två föreställningar. Dels en öppen kvällsföreställning, dels en föreställning som riktar sig till nykomna då salongen till stor del fylls av elever som läser svenska för invandrare, SFI.
– Vi har gjort föreställningen 25 gånger och skapar kontakter på olika vis. Vi har översatt manuset till sex olika språk och många har läst hela eller delar av det innan föreställningen, säger Peter Elmberg som förutom att vara en av skaparna bakom verket också spelar en av huvudrollerna.
Söker ett bättre liv
Musiken är varierande men påfallande många av sångerna går i tretakt med valskänsla eller polska. Folkmusikkänslan förstärks av kapellmästaren Rickard Åströms keyboard, Anders Smedenmarks fioler och skådespelarnas sångsätt. Inte minst bjuder kvinnorösterna på en lekande lätthet och ett sångsätt som tycks måla det gamla Småland i midsommarens ljusa färger. Men föreställningen skildrar förvisso ingen idyll. När vi kliver in i handlingen har drömmen om Amerika nått det fattiga Småland. Men det har också kärleken och Peter Elmbergs Karl Elof och Elin Telius Maria har hittat varandra. Karl-Elofs bror bestämmer sig för att resa till Amerika för att söka ett bättre liv och även Karl-Elof är starkt frestad.
Prästen Ingemund, som spelas av Ingemar Bernthsson, gör sitt bästa för att hålla församlingen kvar i hembygden och föreställningen ger en bild av hur central kyrkan och prästen var på den svenska landsbygden under andra halvan av 1800-talet.
– Prästens roll har utvecklats. Hans roll är väl att lugna ner församlingen. Fåren rymde ju, säger Ingemar Bernthsson som blev inkallad som vikarie och blivit kvar i ensemblen.
– Jag blev väldigt glad. Vi är ett gäng hopplockat från hela Sverige med många skickliga sångare och Peters fantastiska musik. Nu har vi dessutom två livemusiker och Rickard som styr upp musiken, säger han.
Gemenskap
Arbetet med föreställningen innehåller en mängd uppgifter. Medan ensemblen försöker få ordning på ljudet och mikrofonerna ser Irene Elmberg till att programbladen blir kompletta. I föreställnignen liksom i det verkliga livet är hon och hennes man Berndt Peters föräldrar.
-Det är mäktigt att vara med i sådan här ensemble. Det blor en sådan gemenskap. Vi har bara små roller men vi känner oss viktiga. Vi har startat en ny karriär. Det är roligt att vara med i ett nytt sammanhang säger hon.
Längtan efter frihet
Musikalens ramberättelse handlar om Maja, spelad av Eva Cederblad som fått ett arv. I arvet hittar hon en låda med fotografier och en bok där hon kan läsa om sina förfäder Karl Elof och Marias öden. Maja blir också berättaren som håller ihop och för berättelsen framåt. Ofta sker det med sång som med den inledande Ljuder socken som med polska-känsla placerar åskådaren i tid och plats och samtidigt presenterar de vikitgaste rolfigurerna. Som musikal är föreställningen förhållandevis stilsam. Här finns knappast något av de dansnummer som brukar fylla en musikal med fart och fläkt. Istället förs berättelsen framåt av sånger vars texter berättar om människors längtan efter frihet och ett bättre liv. Många av sångerna går i folkton och ensemblen med Gunnel Mauritzson och Elin Teilus i spetsen fyller musiken med folkmusik känsla och ser hela tiden till att texten går fram.
Engagemang
När omkring 500 nykomna svenskar fyller konserthuset fylls det också med förväntan och engagemang. Alldeles enkelt är det knappast att följa handlingen, men många visar stort engagemang. Inte minst när kärleken får segra som tex vid bröllopet mellan Karl Elof och Maria som möts med jubel och applåder.
Där kan vi mötas över språk och kultur gränser och musikalens huvudbudskap om att söka frihet och ett bättre liv blir extra starkt i en värld som fylls av flyktingar som av olika skäl inte kan stanna i sin hembygd. Det här handlar inte bara om historiska erfarenheter utan också om människor som försöker skapa ett liv här och nu. Några av dem är på plats i konserthuset och ett av musikalens syften är att förbättra våra möjligheter att förstå varandra. Det temat fortsätter i trilogin Nybbyggarland där det är tänkt att Hemstannarna ska följas av musikalen Hitkommarna samt avslutas med framtids visionen Nybyggarland där mångfalden får möjlighet att berika vårt samhälle.
Tore Sjökvist Publicerad: 25 november 2016
Läs artikeln
Aktuellt ämne från ett annat perspektiv (Kalmar Teater)
Tidningen Barometern, 28 April 2015
Inte sällan skildras utvandrare som förebilder, medan de som stannade hemma framstår som håglösa, till och med som slöa personer. I musikalen Hemstannarna nyanseras bilden. Hur ska vi rätt värdera dem som stannade kvar?
Resonemanget att stanna kvar och kämpa på, eller att bryta upp kan överföras till de flesta sammanhang där människor känner att de uthärdar eller inte. Utan företagsamhet skulle vi stå oss slätt. Men när en persons värde taxeras efter vad vi ser i utåtriktade aktiviteter kanske vi förförs av retoriken. Slutsatsen att en aktiv person är en bättre människa än den som gräver där hon står är bestickande men långt ifrån en giltig sanning.
Vi får följa vännerna Maria och Karl Elof från barndomens lekar till den mognande kärleken och efter ett långt strävsamt liv den stundande ålderdomen. Också under timmarna med musikalen Kristina från Duvemåla väcktes frågan huruvida publiken hamnat på ett väckelsemöte. Men det skulle vara historierevisionism om inte gudstrons betydelse för de hårt kämpande människorna speglades. Särskilt för kvinnorna, Kristina precis lika mycket som för Maria, finns en mening trots det brutala som drabbar dem. Deras hemland väntar långt längre bort än på andra sidan Atlanten.
Ensemblen agerar med små gester och berättelsen hejdas aldrig av onödiga longörer. Sångtexterna och musiken kommer nära inpå. Det är enkelt men aldrig banalt. Rösterna är fina och innerligheten ber inte om lov att ställa svårhanterliga frågor av personligt slag.
Skildringarna av nödtiderna och den massutvandring som ägde rum mellan åren 1850–1930 riktar ljuset mot vår egen samtid med flyktingströmmarna som genomkorsar Europa och som också når vårt land. Under hängbjörkens slöja, eller under brudslöjan, eller under sorgfloret möter i Hemstannarna ett drama i vilket kampen med de existentiella frågorna exponeras: men ändå till slut för de inblandade i detta djupt ristade hembygdsspel en försoning med livet som sällan kommer till tals i vår kravfyllda och forcerade samtid.
Petter Hultsberg, Tidningen Barometern, 28 April 2015
Historielektion
och musikal i ett (Sparresalen Karlskrona)
Blekinge Läns Tidning 2015-11-01
Med välskriven musik och övertygande sångare berättar "Hemstannarna" historien bortom "Kristina från Duvemåla
Plats: Sparresalen, Karlskrona, 1 november
Text och musik: Peter Elmberg och Anne Solveig Elmberg
Regi: Ingemar Bernthsson, Peter Elmberg, Gunnel Mauritzson
I rollerna: Peter Elmberg, Elin Teilus, Alva Skarp, Donald Hummel, Ingemar Bernthsson, Gunnel Mauritzson, Eva Cederblad med flera.
Första gången som jag såg "Kristina från Duvemåla" var jag tolv år gammal och helt betagen. Historien om familjen som reste över atlanten för att skapa sig själva ett bättre liv är en del av svensk historia. Man skulle kunna säga att den motsatta berättelsen - som är lika viktig för svensk historia - berättas i musikalen ”Hemstannarna”. Istället för att ge sig av och lämna allt för chansen till ett bättre liv – så valde ett relativt stort antal människor att stanna kvar och kämpa vid den där förbannade stenen, som både huvudrollen Karl-Elof i ”Hemstannarna” och Karl-Oskar i ”Kristina från Duvemåla” svär över.
"Hemstannarna" handlar om Karl-Elof och Maria – spelade av Peter Elmberg och Elin Teilus – som växer upp och förälskar sig i varandra. Det hela går som det ska, de gifter sig och börjar sitt liv tillsammans. De hoppas kanske lite smått att Hanna (Alva Skarp), Marias bästa vän, och Karl-Elofs bror Magnus (Donald Hummel) ska göra samma sak. Men riktigt så går det inte. Magnus vill söka lyckan i Amerika, och lämnar därmed sin kärlek. När sedan flera år har gått kommer ett brev från Magnus, där han ber familjen att komma efter. Karl-Elof vill, men Maria vägrar. Det hela slutar med att Karl-Elof ger sig av själv mot Karlshamn, där båten till Amerika går.
Utan att spoila för mycket – han reser inte. Han ångrar sig på vägen eftersom han inte vill lämna sin kärlek. Det här är dock inte i första hand en historia om kärlek som är så stark att den övervinner allt. Nej, det här handlar om de svåra val som dåtidens svenskar ställdes emot när familjemedlemmar ville prova lyckan i Amerika, kärleken till det land som man har vuxit upp i och tron på att överlevnad faktiskt finns även i ett fattigt Sverige.
Det här är en proffsigt framförd föreställning och det som sitter kvar när jag går hem i kvällsmörkret är först och främst musiken, skriven av Anne Solveig och Peter Elmberg. Den håller på flera håll faktiskt lika hög klass som musikaler som spelas på mycket större scener. Att sångarnas röster dessutom får mitt nackhår att resa sig fler än en gång är en stor komplimang.
Söndagens föreställning var den sista på ”Hemstannarnas” turné, men jag hoppas att det inte är slutet. Berättelsen har en självklar plats som skolföreställningen för att lära ut om både svensk historia och tolerans.
Elin Thornberg, Blekinge Läns Tidning
”De som stannade kvar i Småland” (Utvandrarnas Hus, Växjö)
NÖJESNYTT 2015-10-31
Det är handlingen i Peter och Anne Solveig Elmbergs musikal ”Hemstannarna”, som i fredags passande spelades i Utvandrarnas Hus i Växjö. Efter flera spelningar runt om i Sydsverige (och idag lördag står gänget på scenen i Nybro), har skådespelarna byggt upp en säkerhet, både rörelsemässigt och sångmässigt. Ingen spelar över utan har hittat sin plats i ensemblen.
Magnus, bror till Karl-Elof (Donald Hummel), bestämmer sig för att pröva lyckan i ”Amerikat”.
”Pappa måste lämna er, men kommer tillbaka snart...”Hemstannarna bygger mycket på samspel mellan de medverkande. Många integrerar med varandra, inte minst i de otal sångnummer som bjuds på. Inte sällan i sångdueller, där det förstås gäller att båda hörs lika bra och tydligt ut i salongen. Och det lyckas man bra med, samtidigt som samlingssalen i Utvandrarnas hus med sin akustiska isolering skapar ett mycket bra ljud. Även när de två kvinnliga berätterskorna sjunger handlingen framåt, uppfattar man vartenda ord.
Första delen av musikalen handlar om kärleken mellan Karl-Elof Karlsson (Peter Elmberg) och Maria Nilsdotter (Elin Teilus) som bor i När i Ljuder socken. Det blir kärleksförklaringar och till sist bröllop.
Vändpunkten blir när Karl-Elofs bror Magnus (Donald Hummel) berättar att han tänker utvandra till ”Amerikat”.
Sedan får man helt enkelt följa livet hos de som blev kvar hemma i byn; med både spädbarnsdöd och missväxt. Något som till sist gör att även Karl-Elof längtar bort.
Slutet gott dock, och i ett antal sånger besjunger skådespelarna sedan att ”borta bra men hemma bäst”.
Det är en bedrift att ha skapat så många egna sånger till den 1,5 timme långa föreställningen; ibland följer den ena visan direkt på den andra, och de flesta framförs med klockrena röster, akompanjerade till lågmäld förinspelad musik...
Peter och Anne Elmberg har tillsammans med Ingemar Berthsson och Gunnel Mauritzon skapat ett nytt utvandrarepos, och det är bara att hoppas att musikalen kan leva vidare och plockas fram vid olika tillställningar eller evenemang som knyter an till utvandringen på 1800-talet i framtiden.
Thomas Edgren, Nils Bjering, Nöjesnytt, 2015-10-31
---------------------------------------------------------------------------
-Tidningsartiklar-
Musikal om de som stannade kvar
Måndagen den 27 april kommer musikalen Hemstannarna till Kalmar teater. Föreställningen handlar om de smålänningar som inte valde att söka lyckan i Amerika utan på sin egen bakgård hemma.
Mellan år 1850 och 1930 emigrerade en fjärdedel, 1,3 miljoner, av Sveriges befolkning till Amerika.
Författaren Vilhelm Moberg belyser den svenska utvandringen i sitt utvandrarepos som även ligger till grund för Musikalen Kristina från Duvemåla.
Men hur gick det för dem som blev kvar? Den frågan ställer sig Peter och Anne Solveig Elmberg i en ny musikal som fått namnet Hemstannarna och som spelas upp på Kalmar teater nu på måndag.
Musikalen är skriven och producerad av Peter och Anne Solveig Elmberg som tillsammans ligger bakom kulturcentret i Mundekulla, ett stenkast från Vilhelm Mobergs hemby.
Musikalen består av 20 låtar och handlar om de som stannade kvar och utvecklade hembygden och lade grunden till dagens Sverige, trots lockelsen att resa västerut.
– Genom att betänka vår historia är tanken med musikalen att publiken även ska få en ökad förståelse för dagens invandrare i Sverige säger Peter.
Till föreställningen på måndag har man därför bjudit in ensamkommande flyktingbarn och estetelever från Ölands folkhögskola till en workshop om integration.
– Vi vill med musikalen väcka ett samtal om integration, inte minst bland den yngre generationen som kanske inte har ett förhållande till Wilhelm Mobergs verk, säger Peter.
Musikalen handlar om en familj i 1850-talets Sverige där pappan en dag får ett brev från sin bror i Amerika som vill bjuda över familjen till att jobba på hans gård. Pjäsen igenom står vågskålen och väger mellan pappa som vill åka över och mamman som vill stanna kvar.
– Dramat är egentligen detsamma som Utvandrarna. Med den skillnaden att här är det kvinnans vågskål som väger över och inte tvärtom, säger Elmberg.
Ett annat aktuellt perspektiv av pjäsen förutom integrationsfrågan handlar om urbaniseringen enligt Peter.
– Då flyttade man till Amerika, i dag flyttar man till storstäderna. Det är ingen större skillnad.
Enligt honom är också synen på de som flyttar densamma.
– Vi har en tendens att hylla och se upp till dem som lämnar och väljer att söka en framtid någonstans än där dem kommer ifrån.
– I dag har vi till och med nästan en inneboende oro om att vi måste flytta, att vi måste uppleva saker för att vara lyckliga. Den snabba avfolkningen ute på landsbygden är ett hårt kvitto på det. Men med pjäsen vill vi också visa att det kan finnas värden i att stanna kvar, att bygga utifrån de förutsättningar som redan finns.
Tidningen Östran, 24 april
Om Krisitna Hade stannat i Småland
Musikalen Hemstannarna beger sig till Kalmar och Lindås och manusförfattaren är på gång med en ny tolkning av Wilhelm Mobergs utvandrarserie.
Repetitionerna inför musikalen Hemstannarna är i full gång. Musikalen som tidigare spelats på Mundekulla ska för första gången spelas på andra scener.
Pjäsen behandlar vad som hände med de bygder och människor som över en miljon svenskar lämnade när de utvandrade till USA mellan 1860 och 1940.
– Det var min fru, Anne, som kom med idén redan 1999 när jag och min syster hade haft konsert med sånger ur Kristina från Duvemåla. Hon funderade kring varför det alltid är de som ger sig iväg som hyllas och omskrivs. Till saken hör att hennes farmor blev kvarlämnad när resten av familjen flyttade från Oskars socken till USA. Min frus farmor var nyfödd och föräldrarna var rädda att hon inte skulle klara av den stora resan över oceanen och fick stanna hos sin mormor. De kom aldrig tillbaka och hämtade henne. Den här historien har följt min frus släkt och det är en släkthistoria som jag tror många kan känna igen sig i, säger Peter Elmberg som tillsammans med Anne Solveig skrivit manus och spelar en av huvudrollerna i Hemstannarna.
Musikalen behandlar vad som skulle ha hänt om Kristina i Mobergs utvandrarna fått bestämma och familjen hade stannat kvar i Småland. Handlingen är fiktiv och i centrum står paret Maria och Karl Elof
- Musikalen har stark koppling till i dag då många flyttar till storstäder. Jag har själv gjort den resan men vill nu höja rösten och stå upp för att utveckla vår bygd och våga satsa här.
-.Det är bara 80 år sedan vi hade en situation i Småland då barn dog av fattigdom och enorma massor människor emigrerade. För mina föräldrar är det självklart att det här har hänt och min generation 40-åringar har fått det berättat men nästa generation svenskar har levt i ett annat Sverige som inte behövt stifta bekantskap med den här delen av historien.
Hemstannarna sätts upp på Kalmar teater den 26 april och Lindås folkets hus den 27 april för att sedan spelas på Mundekulla Retreatcenter i sommar.
Anna Törnblom, Tidningen Barometern 25 april, 2015
Läs artikeln (För dig som är plusmeldem)
Musikal om de som stannade kvar
Att Kristina från Duvemåla utvandrade till Amerika i mitten av 1800-talet är vida känt.
Nu kommer musikalen om Maria från Ljuder som stannade kvar i Sverige till Växjö.
Drömmen om ett bättre liv har i alla tider drivit människor till andra byar, städer och länder. Men sällan talas det om dem som stannade kvar. De som valde att kämpa vidare på hemmaplan. I musikalen Hemstannarna, skriven av Peter Elmberg och Anne Solveig Elmberg, hyllas just de människorna. De som inte utvandrade.
– De som utvandrade kallades modiga och de som stannade kvar sågs som svaga. Hemstannarna är en hyllning till de människorna som vågade stanna. De som lagt grunden till dagens Sverige.
Det säger Peter Elmberg som gör rollen som Karl Elof. Den Karl Elof som lämnar sin familj för att söka lyckan "over there". Tanken är att han en dag ska återvända lyckosam och ge sin familj bättre förutsättningar.
Karl Elofs hustru Maria spelas av Elin Teilus:
– Kärlekshistorien mellan Maria och Karl Elof är fint skildrad, men nej, hon följer inte med honom när han reser. Hon stannar i den bygd där hon föddes och känner sig trygg i det. Det är just det som tilltalar mig med Maria. Att hon är fast i sin övertygelse.
Peter Elmberg bor i Mundekulla en kort bit från Ljuder. Idén till Hemstannarna kom från hans fru Anne vars farmor lämnades kvar hos sin mormor när den övriga familjen emigrerade. Tanken var att de skulle komma tillbaka, men det blev inte så och farmodern återsåg aldrig sina föräldrar.
– Planen är att det här ska bli en trilogi: Hemstannarna, Hitkommarna och Nybyggarland.
Peter Elmberg tycker att det är viktigt att vi lär oss förstå vår historia. Att lära känna den för att bli trygg i sig själv i dagens föränderliga värld.
– Egentligen handlar Hemstannarna om oss alla, för de flesta har någon i släkten som flyttat någonstans, säger Elin Teilus.
Men det är inte alltid att gräset är grönare på den andra sidan.
– Förutsättningarna är kanske varken sämre eller bättre på den plats dit du kommer, men annorlunda, säger Peter Elmberg.
– Men att söka sina rötter kan göra att man blir hel som människa. Jag har samiskt påbrå och det var när jag träffade äldre släktingar som jag kunde känna mig mer stadig om vem jag är, säger Elin Teilus.
De bärande rollerna i Hemstannarna spelas, förutom Peter Elmberg och Elin Teilus, av Donald Hummel, Alva Skarp och Gunnel Mauritzson. Alla från olika delar av landet.
Men hur mycket har Björn och Bennys Kristina från Duvemåla inspirerat?
– Nu vill jag ju inte jämföra mig med dem, men visst har Björn och Benny varit förebilder, säger Peter Elmberg ödmjukt. Det är alltid intressant med möten människor emellan och uppbrott, vilka de än är, hör till oss alla.Fotnot: Folkmusikalen Hemstannarna spelas på Utvandrarnas hus i Växjö på fredag.
27 okt 2015 Läs artikel (för plusmedlemmar)
Historielektion och musikal i ett
Blekinge Läns tidning, 2015-11-01
Tänk om Kristina hade fått bestämma den där dagen när Karl-Oskar kom hem och deklarerade att han ville flytta till Amerika? Musikalen "Hemstannarna" berättar historien vi aldrig fick höra.– Hur kommer det sig att man bara hyllar de som åkte i väg och inte de som stannade kvar?...
Frågan ställdes av Peter Elmbergs nuvarande fru Anne Solveig när "Kristina från Duvemåla" gick för fulla hus i slutet av 1990-talet, och Peter och hans syster turnerade med låtar ur musikalen.
Wilhelm Mobergs romanepos grundar sig i den stora migrationen som pågick från sent 1800-tal fram till 1930-talet. Ungefär en tredjedel av befolkningen lämnade Sverige för fram för allt Nordamerika, mycket tack vare skillnaderna i levnadsstandard. Den historien är välkänd, desto mer sällan får vi höra om de som aldrig åkte.
– Annes farmor hade blivit kvarlämnad hos sina farföräldrar när föräldrarna bestämde sig för att emigrera. Min farfar hade en biljett men var tvungen att åka in till första världskriget i beredskap, så hans bror tog biljetten istället. När han kom hem var han den enda av fem barn som var kvar och fick ta över gården. Det finns många sådana berättelser, säger Peter Elmberg.
Tanken att berätta den andra sidan av Sveriges stora migrationshistoria blev allt mer lockande hos Anne Solveig och Peter. När paret flyttade till Mundekulla i Småland skrev Anne Solveig ett kort manus och en handfull låtar på temat "Hemstannarna, och precis som i "Kristina från Duvemåla" vill mannen resa, medan kvinnan säger nej. I "Hemstannarna" blir dock utgången annorlunda än den mer välkända historien.
– Det här är en historia som går att koppla till så mycket. Det handlar också om modet att våga stanna kvar på landet i dag när det finns en bild, tror jag, av att det är häftigare att flytta till Stockholm eller Malmö än att stanna i småstaden. Det är viktigt att vi vågar vända på den där tanken och visa att det är modigt att stanna kvar också. Men det är också ett integrationsprojekt, berättelsen kan kopplas till dagens migration och den fattigdom och svält som gör att många kommer hit till oss. Det är liknande omständigheter och det finns många aspekter som kan knytas till föreställningen som jag tror att man ställs inför som publik, säger Peter Elmberg.
De fem-sex låtarna och det korta manuset växte för cirka tre år sedan till en riktig musikal med 25 låtar och ett stort karaktärsgalleri. Flera duktiga sångare har knutits till produktionen, däribland folksångerskan Elin Teilus, som spelar huvudrollen Maria.
– Varje berättelse som handlar om beslut vi tar i livet kan hjälpa oss att få en förståelse för andra människors liv och de vägar vi behöver ta i livet, säger hon.
Föreställningen gav sig för ett par veckor sedan ut på turné tillsammans med organisationen "Hela Sverige ska leva". På söndag kommer de för första gången till Karlskrona.
Elin Thornberg, 1 nov Blekinge Läns Tidning
Hemstannarna stugan i Mundekulla där rekvisitan från Musikalen placerasunder året